fbpx

A koffein hatása szervezetünkre

Már megint az a fránya koffein

A kávé alkotóelemei közül a koffeint ismerik a legtöbben. Ennek az emberi szervezetre gyakorolt hatása összetett dolog. Tapasztalatból is tudjuk, hogy a koffein serkentő hatású, stimulálja a központi idegrendszert, fokozza a szív és veseműködést. Azt viszont már nem biztos, hogy mindenki tudja, hogy testmozgás előtt fogyasztva segít felszabadítani a szervezetben elraktározott zsírt; a tüdő hörgőizmait elernyeszti, könnyíti a légzést, csökkenti az asztmás rohamok veszélyét.

Kutatások szerint csökkenti a depressziót is. Felelőtlen fogyasztása ugyanakkor növeli a stresszt, a szívkárosodás és a csontritkulás veszélyét. Ezek fényében felmerül a kérdés, hogy akkor most igyuk-e vagy ne?

Mindegy, hogy eszpresszóról, latte macchiato-ról vagy az automatából származó, instant porból készülő kávéról van szó, mindenki a koffeinbomba pozitív hatását keresi benne, és a legtöbbünknek elképzelhetetlen a reggeli ébredés egy jó erős fekete nélkül. Pedig az extra energia csak illúzió, nem valóság. Erre a megállapításra jutott a Bristoli Egyetem kutató csapata, Peter Rogers táplálkozás-pszichológus vezetésével.

A koffeintartalmú italok rendszeres fogyasztása nem jár teljesítményfokozó hatással; csupán azoknál tapasztalható teljesítménynövekedés, akiknek szervezete nem szokott hozzá a rendszeres koffein-bevitelhez. Rogers 379 résztvevővel lefolytatott kutatásában azonban jelentős különbségek mutatkoztak meg az érzékelt éberségi szint és a tényleges teljesítőképesség között. A két csoportba osztott közreműködők egyik fele koffeintartalmú tablettákat kapott, a másik csoport tagjainak viszont placebo-készítményeket osztottak ki a tudósok.

A két társaság abban megegyezett, hogy a tabletták beszedését megelőző 16 órában nem fogyasztottak koffeint. Azoknak a résztvevőknek, akik soha, vagy csak ritkán fogyasztottak kávét vagy teát, nem jelentett problémát, ha placebot kaptak. 

A rendszeresen koffeinhez jutók esetében viszont annál negatívabb jelek mutatkoztak meg, amint megszakadt a koffeinbevitel rendszeressége: gyakrabban panaszkodtak fáradtságra, és sokak esetében lépett fel fejfájás. Akik viszont tabletta formájában hozzájutottak adagjukhoz, a folyamatosság miatt kevesebb negatív tünetet éreztek. A jelek és a kutatók értelmezése szerint szervezetük akkor működött megfelelően, ha a megszokott koffeinhez hozzájutott.

kotyogós kávé

ÚJ KÁVÉSZEZON

Szüretek jönnek, szüretek mennek.  Habár az Egyesült Államokban sokáig azt

Kövess minket máshol is

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Gőzölgő ajánlatok, forró tudnivalók és exkluzív finomságok csak a kiválasztottaknak.